Czym są wyjazdy incentive?
Nie sposób zacząć inaczej niż od wyjaśnienia terminu. Wyrażeniami takimi jak incentive travel czy wyjazdy incentive określa się imprezy turystyczne, których celem jest zwiększenie poziomu motywacji, lojalności oraz identyfikacji z daną instytucją. Zazwyczaj kierowane są do pracowników firmy, czasem do najbardziej efektywnych pośredników lub ważnych klientów biznesowych. Często przyjmują formę nagrody, na przykład dla sprzedawców, którzy w danym roku uzyskali najlepsze wyniki.
Cechy incentive travel
Wyjazdy incentive dla firm da się najlepiej zobrazować poprzez wyszczególnienie łączących ich cech. Pierwszym wyróżnikiem są uczestnicy. Zazwyczaj nie są nimi wszyscy pracownicy, a raczej wyselekcjonowane osoby, które w ten czy inny sposób przyczyniły się znacząco do realizacji celów przedsiębiorstwa. Co za tym idzie, w imprezie nierzadko bierze udział tylko kilkunastu czy nawet kilku uczestników. Jeżeli chodzi o formę, wyjazdy incentive nie mają zwykle charakteru czysto krajoznawczego czy wypoczynkowego. Mają stać się niezapomnianym przeżyciem, kształtującym długofalowo pozytywne relacje na linii firma-pracownik (ewentualnie firma-kontrahent, firma-klient). By to umożliwić, organizatorzy stawiają na nietypowe miejsca, autentyczne wrażenia, wyzwania oraz adrenalinę. Wśród najchętniej wybieranych kierunków na wyjazdy motywacyjne dla firm można wymienić miejsca egzotyczne, jak i te poza utartym szlakiem.
Dla kogo są wyjazdy motywacyjne?
Skoro wiemy już, co to są wyjazdy incentive, pora przejść do pytania, kogo powinien szczególnie zainteresować ten typ turystyki biznesowej. Ze względu na proporcjonalnie wyższe koszty w przeliczeniu na uczestnika, nie jest to niestety najlepsze rozwiązanie dla przedsiębiorstw o niewielkim budżecie na narzędzia motywacyjne. Polecamy wyjazdy incentive dla firm średnich i dużych, a szczególnie korporacji. Forma ta sprawdzi się wyjątkowo dobrze, jeżeli dana instytucja chce wesprzeć współzawodnictwo pracowników. Niepowtarzalna wycieczka jest znacznie atrakcyjniejszą nagrodą za osiągnięte wyniki niż ekwiwalent jej wartości w formie premii pieniężnej.
Wartości dodane
Nikt nie ma nieograniczonego budżetu na gratyfikacje dla podwładnych czy też partnerów. Dlaczego zatem warto zdecydować się właśnie na wyjazdy motywacyjne dla firm? Od tradycyjnych narzędzi, takich jak nagrody rzeczowe, odróżnia je przede wszystkim szereg wartości dodanych.
W przypadku działania skierowanego do wewnątrz, czyli wyjazdów dla członków zespołu, można wymienić następujące korzyści:
- Pamiętne przeżycia zwiększają lojalność wobec pracodawcy bardziej niż podwyżka, a co za tym idzie, wyjazdy incentive przekładają się na zmniejszenie fluktuacji pracowników
- Wspólna podróż zawsze zawiera aspekt integracyjny, co przekłada się na poprawę atmosfery i większą efektywność pracy zespołowej
- Oderwanie się od zawodowych i domowych obowiązków pozwala skutecznie zregenerować siły, dzięki czemu uczestnicy wracają do biura z nowymi pokładami energii
- Atrakcyjne wyjazdy budują wizerunek firmy przyjaznej pracownikom oraz innowacyjnej (efekt zwiększa dodatkowo “chwalenie się” podróżą w mediach społecznościowych)
Jeżeli chodzi o wyjazdy incentive dla firm nastawionych na działanie na zewnątrz, chcących nagrodzić swoich najważniejszych partnerów (w tym klientów), warto wspomnieć o nieco innych wartościach dodanych:
- Preferencyjne warunki transakcji są obecnie oferowane tak powszechnie, że potrzeba więcej, by przywiązać do siebie ważnego partnera. Emocjonująca wycieczka, zamiast kolejnej zniżki, z pewnością pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji
- Wyjazdy incentive kształtują pozytywny wizerunek firmy w oczach obecnych oraz potencjalnych partnerów biznesowych
- Wydatki na wyjazd incentive, choć w pierwszej chwili mogą wydawać się zarządowi nieadekwatnie wysokie, nierzadko okazują się wielokrotnie niższe niż straty z tytułu utraty zdemotywowanego klienta lub kontrahenta
Polski rynek wyjazdów incentive
Jeżeli na słowa “egzotyka”, “ekskluzywność” i “wyjątkowe przeżycia” w Twojej głowie zapala się czerwona lampka – uspokajamy. Choć relatywnie wyższa cena w przeliczeniu na uczestnika jest niejako wpisana w ideę incentive travel, wyjazdy motywacyjne dla firm nie muszą rujnować budżetu. Przeglądając oferty polskich organizatorów tego typu turystyki, znajdziemy oczywiście wycieczki na drugi koniec świata z najdroższymi możliwymi atrakcjami, nie znaczy to jednak, że tylko tak luksusowa podróż pozwala zrealizować opisane wcześniej cele. Dobrze dobrany program sprawia, że nawet okoliczne kraje mogą stać się świetnym miejscem na wyjazdy incentive dla firm.
Skoro wiesz już, co to są wyjazdy incentive oraz kto i dlaczego decyduje się na wykorzystanie tego narzędzia motywacyjnego, nie pozostaje nic innego, jak tylko zapytać o spersonalizowaną ofertę. Najlepszy sposób, by przekonać się do turystyki motywacyjnej, to sprawdzenie jej w praktyce!